torsdag 12. november 2015

Å miste kontrollen

Nå har det gått noen dager siden forrige innlegg. Jeg planla å skrive et innlegg om hvordan jeg planlegger å overspise, men så kom en overspisingsepisode (som ikke var planlagt), og da tenkte jeg jeg kunne skrive litt om den istedet.

På søndag hadde vi tidlig middag, og alle i huset forsvant ut rett etter middag for å dra på et arrangement. Unntatt meg. Jeg ble igjen. Det var rett etter middag, og jeg følte fortsatt en trang til å spise, så jeg kunne vel unne meg en dessert?

Det lå noen sjokoladebiter i en skål på bordet fra lørdagskvelden. Jeg spiste de.
Så hentet jeg en kvikklunsj som lå i skapet. Spiste den.
Så hentet jeg den andre kvikklunsjen som lå i skapet. Spiste den også.
Så hentet jeg en annen liten sjokolade som lå i skapet. Den ble også spist.
Så stod jeg ute på kjøkkenet og spiste eplekake og flere sjokoladebiter som ikke var lagt ut i skåla fra kvelden før.
Tilslutt fikk jeg nok. Jeg var blitt ganske mett, og alle følelser strømmer på. Jeg er lei av meg selv som ikke klarer å stoppe før, som ikke klarer å kose meg "normalt", jeg er skikkelig lei.

Til neste måltid på planen var jeg for mett til å spise, så jeg hoppet dessverre over det måltidet.
Jeg spiste måltidet etter der, men det kom litt sent. Det siste måltidet hoppet jeg også over, hadde ikke lyst på mat.

Så man kan trygt si at denne dagen gikk ganske skeis. Det kunne gått verre. Hvis man skal se det positive på det så klarte jeg å stoppe overspisingen før jeg fikk riktig vondt i magen. Og jeg var tilbake på sporet dagen etter! Og overspisingen ga meg ingenting. Bortsett fra at den døyver en trang, akkurat der og da. En trang til å spise noe søtt og godt. 

Denne søndagen inneholdt mange feller:
  • Jeg ble alene hjemme. 
  • Rett etter middag (maten hadde ikke rukket å gi meg metthetsfølelse)
  • Masse snop i skapet, på bordet og på benken

Det er viktig å identifisere fellene slik at man kan sette en plan for hvordan man unngår dem.
Jeg visste at jeg skulle bli alene, så da kunne jeg på forhånd bestemt meg for hva jeg skulle gjøre når de andre dro. Jeg kunne tatt et bad. Skrevet et blogginnlegg. Jobbet med en julegave. Osv.

Da har jeg ihvertfall døyvet trangen i 20 minutter idag, nå er det på tide med et mellommåltid. Og neste gang kan jeg skrive om en planlagt overspising.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar