fredag 13. november 2015

Planlagt overspising

Jeg er på vei hjem fra jobb/lege/skole/whatever, og har sterk trang til å spise noe. På vei hjem får jeg innom butikken, og kjøper litt godt. Det kan være en pakke boller, en pakke kjeks, en ferdigsmurt lefse, en brus, en sjokolade og kanskje en yoghurt for å ha et halvsunt alternativ. Jeg trenger jo ikke å spise alt, men kan spare litt til helgen.
Når jeg kommer hjem spiser jeg alt.

Episoden over har hendt ofte, i forskjellige varianter. Jeg handler inn slik at jeg har usunn mat liggende hjemme, klart til en overspisingsepisode. Ifølge Christopher Fairburn (I boken Få bukt med overspising) så er dette noe mange overspisere opplever. De handler inn med tanke på å spise usunt.

Matinntaket mitt varierer, så i noen perioder har jeg feks ikke spist sukker, drukket brus, spist karbohydrater eller annet. Da har jeg handlet inn ting jeg kan spise, men likevel overspist noe som gjør at kaloriantallet er skyhøyt. Og etterpå lurer jeg på hvorfor jeg ikke går ned i vekt når jeg ikke spiser (feks) sukker.

Jeg har ikke hatt planlagt overspising etter at jeg begynte å skrive ned når jeg skal ha alle måltidene i løpet av dagen. Da var jeg når dagen starter når jeg skal spise, og jeg har noen faste forslag til mellommåltid, som gjør det vanskelig å skeie ut ved å kjøpe en mengde usunne ting.

Det verste nå for tiden er kvelden. Jeg har kun to måltider i løpet av ettermiddag/kveld, og det er middag og kveldsmat. Tidligere har jeg gjerne hatt et lite måltid, beklageligvis, rett før middag. Deretter middag. Så kveldsmat i 19-tiden når datteren min har kvelds. Deretter mitt eget kveldsmåltid rundt 21-22-tiden før jeg går og legger meg. Så fire måltider er kuttet ned til to. Jeg savner de andre måltidene, men jeg jobber jo med saken, og klarer meg ganske bra på bare to måltider.

Jeg er videre på trinn tre i programmet til Christopher Fairburn, og det kan jeg skrive mer om i neste innlegg.

Ha en fin dag! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar