tirsdag 3. november 2015

Evaluering

I denne bloggen skriver jeg om selvhjelpsprogrammet jeg følger i boken "Få bukt med overspising" av Christopher Fairburn. Jeg skrev i et tidligere innlegg om programmet. En del av programmet er å evaluere jevnlig. I starten syns jeg det hørtes veldig slitsomt ut å måtte evaluere to ganger i uka. Hvordan skulle jeg få tid til det?  Heldigvs er det ikke så mange spørsmål i på trinn 1. Det blir flere for hvert trinn, for man skal evaluere alle delen av trinnet som man er på.

På trinn 1 evaluerer man hvordan det går med veiingen og matregistreringen. Man skal her lete etter et mønster. 
På trinn 2 evaluerer man i tillegg hvordan det går med å følge en fast plan for måltidene, og om man lager planen som man skal. Etterhvert som man går videre med trinnene, så skal man fortsatt evaluere alle delene fra de tidligere trinnene. Dvs at jeg på trinn 2 svarer på spørsmålene fra både trinn 1 og trinn 2.

Her er svarene mine fra dagens evaluering:

Har jeg registrert matinntaket?
Ja. Jeg har registrert hver dag.

Kan jeg bli flinkere til å registrere?
Jeg er fortsatt litt treg med registreringen. Jeg bør ha skjemaet ved siden av meg og skrive ned med en gang jeg er ferdig

Veier jeg meg en gang i uken?
Hittil denne uken: ja.

Kan jeg se et mønster?
- Har sist ikke.planlagt snop to ganger, og registrert det på overspising fordi jeg mister kontrollen. Jeg vet ikke hvorfor jeg spiser det.
- Ene gangen var jeg alene foran TVen og hadde funnet noe godteri som ungen ikke ville ha på Halloween.
- Andre gangen ble det servert kake og sjokolade. Mange mennesker. Ingen legger merke til hvor mye jeg spiser.
- Jeg overspiste på sjokolade og kake.
- Andre måltider er normale, og lite forskjell mellom dagene.

Legger jeg en plan for hoved- og melommåltier hver dag?
Ja. Enten på kvelden før eller morgenen.

Prøver jeg å begrense spisingen til dagens hoved- og mellommåltider?
Ja.

Hopper jeg over noen hoved- og mellommåltider?
Nei.

Går det mer enn fire timer mellom måltidene?
Ene måltidet var akkurat på grensen 4 timer. Middagen var tidlig og kveldsmåltidet litt sent. Etterpå spiste jeg godteri.

Spiser jeg mellom de faste måltidene?
Nei

Klarer jeg å hente meg inn igjen etter feiltrinn?
Ja.

Tilpasser jeg tidspunktene for hoved- og mellommåltidene til dagens aktiviteter og omstendigheter?
Prøver, men det gjør at noen måltider forskyver seg litt når jeg bommer. PRøver å finne ut når det passer med en treningsøkt. Trenger ofte 2,5 - 3 timer mellom måltidene for å rekke det.

Etter at evalueringen er gjort ser jeg hvor jeg må jobbe mer. Dette hadde jeg kanskje ikke tenkt på dersom jeg ikke hadde hatt evalueringen. Og jeg må evaluere på nytt om 3-4 dager for å se om jeg fortsatt har problemer, eller om det er forbedring. Jeg er ganske fornøyd med resultatet, men må jobbe litt mer med planleggingen av måltidene.

Dersom det blir litt bedre vær, så kan jeg ta en trenigsøkt ute idag. Det er så deilig med den kalde luften, og jeg føler jeg jobber hardere når jeg må bevege meg fremover istedet for å stå på et apparat og jobbe. Med ønske om en fin dag til deg!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar