søndag 1. november 2015

Hva er overspising?

Jeg visste ikke hva overspising var. Sånn bortsett fra det rent selvfølgelige, med at man spiser for mye. Jeg visste ikke at det var en diagnose på linje med anoreksia og bulimi. Og som jeg tenker det er med alle som plutselig finner ut at de har en diagnose: det er fryktelig deilig å finne ut hvorfor man er som man er.

For meg er overspising et mønster som jeg nå kan bryte ut av fordi jeg vet hva det er.

Så hva er sykelig overspising?
"Tilstanden er karakterisert ved hyppige episoder med raskt inntak av store mengder mat, overspising, uten kontroll over matinntaket og uten at du kaster opp (som ved bulimi)."
For meg har det betydd at jeg har spist når jeg kjeder meg, er lei meg, ensom, glad og som belønning.
Jeg spiser når jeg er  sulten, men jeg lar meg aldri være sulten lenge. Jeg spiser ofte, egentlig for ofte. Og når jeg har spist så spiser jeg litt til for å være sikker på at jeg er skikkelig mett.

"Symptomene er:
  • Tilbakevendende - minst to ganger i uken over minst tre måneder - episoder med tvangsmessig overspising som ikke etterfølges av brekninger
  • Manglende kontroll over spiseatferden
  • Følelse av skam og skyld"
I forhold til disse symptomene så har jeg ikke en objektiv overspisingslidelse. Jeg har ikke tvangsmessig spising minst to ganger i uka tre måneder i strekk. Jeg har perioder hvor jeg overspiser oftere, men de varer ikke så lenge som 3 måneder. Det vil si at jeg ikke har en objektiv overspisingslidelse, men en subjektiv overspisingslidelse. Det er en lidelse for MEG. Det er et problem for MEG. Hverdagen min og selvtilliten min styres av mat, og iblant tar mat helt over. Etterpå føler jeg meg grusom. Hvordan skal jeg noen gang kunne bli tynn når jeg spiser så mye?
I tillegg er den dagen ødelagt, og jeg får begynne et nytt og bedre liv dagen etter. Ja, for jeg har ofte vært i slankemodus.

Jeg husker mine første overspisingsepisoder da jeg gikk på videregående. Og det var på rundt den tiden at jeg også begynte å slanke meg. Siden da har jeg prøvd lavkarbo, low carb/high fat, detox, piller og shake i forskjellige varianter. Problemet for meg med harde slankekurer er at jeg ikke har jobbet med selve problemet. Det normale matinntaket er ikke normalt, og jeg vil da gå veldig fort opp igjen i vekt. I tillegg til at jeg overspiser etter at jeg er ferdig med kuren/dietten så er det også lett å overspise underveis i kuren, og gå på "en sprekk".

Alt dette er heldigvis fortiden. Jeg skal ikke la dette henge med videre. Nå jobber jeg for å endre tankene mine rundt mat, og ved å følge selvhjelpsprogrammet til Christopher Fairburn så trenger jeg ikke å tenke på om jeg er sulten eller mett. Jeg skal spise til faste tider, og bare da. Da slipper jeg å ta stilling til om jeg trenger et mellommåltid, fordi jeg kan bare se på klokka. Mer om selvhjelpsprogrammet kommer i eget innlegg!

Ha en fin dag!

Kilde: NHI.no


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar